NOVINKY
Vložky válců ITR pro vznětové motory
Spolehlivý motor je základní podmínkou optimálního výkonu zemních strojů jako jsou minirýpadla, bagry, buldozery, čelní nakladače a dumpery, které jsou obvykle nasazovány v intenzivním provozu.
Kvalitní náhradní díly a pečlivá údržba součástí motoru stroje prodlužují jeho životnost, zkracují servisní intervaly a zvyšují produktivitu. Připomeňme si, jak vložky válců významně přispívají ke spolehlivému chodu motoru.
Typy vložek válců a jejich výhody
Vložky válců jsou prvky schopné zadržovat tenký film oleje na vnitřním povrchu. Po vložení do válců v bloku motoru je chrání před opotřebením klouzavým pohybem pístů. Motory průmyslových strojů, na rozdíl od méně náročných aplikací, obvykle mívají vložky válců, aby zabránily opotřebení stěn válce v bloku motoru.
Existují dva hlavní typy vložek válců:
-
typ nemá přímý kontakt se stěnou válce bloku motoru a vložka je uložena v chladicí kapalině. Z tohoto důvodu jsou označovány jako „mokré“ vložky;
-
typ se označuje jako „suché“ vložky nebo „návleky“ a jedná se o tenká pouzdra instalovaná uvnitř bloku motoru s vnější stěnou v přímém kontaktu s blokem motoru;
Výrobci motorů používají vložky válců pro řadu výhod, které tento systém nabízí.
Hlavními důvody jsou:
-
větší odolnost – vložky jsou obvykle vyrobeny ze speciálních slitin obsahujících prvky s přirozenými mazacími vlastnostmi, např. grafit. Další komponenty jako chrom, vanad a molybden přidávají odolnost proti korozi a opotřebení vysokými teplotami;
-
snadnější údržba a kratší servisní prostoje – vložky válců lze vyměnit snadněji a rychleji než kompletní blok motoru;
-
vyšší tepelná vodivost – chodem motoru se vložka zahřívá více než blok motoru a roztahuje se jak v průměru, tak v délce. Pokud by byly vyrobeny ze stejného materiálu jako blok motoru, výsledné tepelné zatížení by mohlo způsobit jeho roztržení;
-
snižují riziko poruch – čím složitější je odlitek, tím obtížnější je dosáhnout dokonale rovnoměrných povrchů s nízkým zbytkovým namáháním;
Nezbytné vlastnosti vložek válců motoru
Bloky motorů jsou vystaveny mnoha typům namáhání:
- mechanickému, způsobenému spalovacím tlakem;
- tepelnému, způsobenému vysokými teplotami při spalovacím procesu;
- opotřebení ze tří hlavních faktorů:
- abraze, která závisí na účinnosti vzduchových a olejových filtrů;
- koroze způsobená spalovacími plyny;
- tření a otěr způsobené nedostatečným mazáním;
Konstrukce vložek proto musí splňovat specifikace pro konkrétní typ motoru:
-
vysokou odolnost a antikorozní vlastnosti;
-
nízké tření;
-
maximální přesnost;
Zásadním přínosem vložek válců je prodloužení životnosti motoru snížením tření díky křížovému vzoru drážek na vnitřní stěně, které zajišťují dostatečné mazání v kontaktním bodě mezi pístovými kroužky a vložkou. Správným úhlem průsečíku pro drážku stěn se obecně udává úhel 45°; pro některé materiály a formy použití se udávají specifické úhly.
Dalšími faktory, které pomáhají zvyšovat odolnost a omezovat opotřebení povrchů vložky jsou válcované příruby a antikorozní povrch vnější stěny.
Vložky válců ITR® USCO
Volba typu a správné použití pouze jedné malé součásti může mít velký vliv na výkon a životnost zemních strojů. Nabízíme širokou škálu ITR vložek válců s vrtáním o průměru od 94 mm do 170 mm pro stroje značek Caterpillar, Komatsu, Volvo, Hitachi a JCB. Pro více informací o nejvhodnějším typu a materiálech pro vaše aplikace se obraťte na naše obchodní poradce.
Zdroj: ITR